Abordata initial ca o
indeletnicire amatoriala pasiunea sa a evoluat cu timpul devenind
limbajul cel mai graitor prin care artistul a inceput sa comunice
oamenilor reflexul spiritului si al viziunii personale asupra
umanitatii, contopindu-se in expresia absoluta a destinului; prin
sculptura Maestrul ne aminteste si ne determina sa luam aminte la
zestrea spirituala dobandita de la stramosii nostri in care se
rasfrang deopotriva sufletul poporului si toata spiritualitatea
neamului strabun.
Criticul de arta Luiza
Barcan a descoperit si pus in evidenta “fericita conjunctie dintre
metodele de lucru ale unui cioplitor traditional si viziunea unui
artist modern, stapan peste o lume de forme ce emotioneaza prin
bogatia si rafinamentul ei”.
Tocmai prin aceasta
conjunctie se contureaza amprenta personala de capatai care distinge
arta lui Alexandru Ciutureanu de cea a altor sculptori. Cioplite cu
instumente antice inca in folosinta in timpurile noastre, operele lui
Ciutureanu cu tenta modernista se prezinta publicului invaluite in
magie si mister imbiindu-l sa le descopere taina, sa le patrunda
sensul, sa le afle semnificatia, sa le si sa se inteleaga.
Mainile artistului au
lovit cu strasnica precizie contopita cu deopotriva blandete atat
piatra dura cat si lemnul rasunator, incat fiecare lovitura a daltii
sale lasa sa se intrevada sensibilitatea si rafinatetea sufletului
sau care a vibrat duios ca o mangaiere pe obrazul materiei ranite.
Din suferinta acesteia artistul a eliberat si adus la lumina esenta
materiei, realizand astfel lucrari deosebite, care au incantat si vor
continua sa incante privitorii, adresand acestora invitatia perpetua
de a descoperi noi intelesuri creatiilor sale, sa se descopere, sa se
recunoasca, sa se regaseasca.
Prin operele sale,
rezultate dintr-un incontestabil amestec de modernism si stravechi si
prin mesajul pe care a reusit sa il comunice, Alexandru Ciutureanu
ramane un artist singular ca stil si mod de lucru, ca viziune
artistica si spirituala.
Nascut in 1951 in
comuna Bîrca (azi Bârca), judetul Dolj, Alexandru, a urmat chemarea
sa catre arta si si-a implinit destinul desavarsindu-si studiile in
1982 cand a absolvit cursurile Institutului de Arte Plastice „Nicolae
Grigorescu” din Bucuresti.
Prin seriozitatea si
tenacitatea armonios impletite cu deosebita sa maiestrie Ciutureanu
si-a dobandit curand un renume devenind membru al Uniunii Artistilor
Plastici din România.
A participat la
numeroase expozitii si simpozioane de arta, atat in Tara cat si
dincolo de hotarele acesteia:
1983 - Simpozion
national de sculptura, Piatra Neamt, Romania
1984 - Simpozion
national de sculptura, Magura Buzau, Romania
1987 - Simpozion national de sculptura, Covasna,
Romania
1990 - Simpozionul international de sculptura,
Kaisersteinbruck, Austria
1992 - Simpozionul "Elias Hugel", Vienna,
Austria
1993 - Simpozionul "Frederich Opferuh",
Vienna, Austria
1994 - Simpozionul "Kaisersteinbrucher Kirche,
Sonnenuhr-Pfeiler", Kaisersteinbruch, Austria
1995 - Simpozionul "Margaretha Rofinim",
Vienna, Austria
1996 - Simpozionul national de sculptura, Galati,
Romania
1997 - Simpozionul "Wilhelm Amelin",
Vienna, Austria
2002 - Simpozionul national de sculptura
"Brancusiana", Targu Jiu, Romania
2004 - Expozitia de la Galeria Metropolitana din
Tokyo, Japonia
2005 - Simpozionul international din Beratzhausen,
Germania
2005 - Simpozionul national de sculptura, Bistrita,
Romania
2011 - Simpozionul national de sculptura, Focsani,
Romania
2012 - Simpozionul national din Ramnicu Valcea,
Romania
Lucrările sale,
elaborate cu preponderenta in lemn dar si in piatra si bronz se
gasesc azi nu doar in colectia familiei. Multe dintre acestea, foarte
apreciate, se afla la loc de cinste in colectiile private ale
cunoscatorilor de arta si iubitorilor de frumos din Romania, Italia,
Austria, Germania, Japonia, Ungaria, Canada.
Altele inca mai pot fi
admirate liber in muzee ca si in pietele unor orase ale Tarii de unde
strajuiesc asupra urbelor graind, tuturor celor care le remarca si le
cerceteaza, curiosi si rabdatori in ciuda freneziei cotidiene, despre
strasnicia si delicatetea mainilor si profunditatea spiritului,
despre viziunea abstract-avangardista a celui care le-a zamislit.
Dincolo de mesajul
vizional pe care operele lui Ciutureanu reusesc sa il transmita,
acestea stimuleaza subtil privitorii la meditatie aidoma
capodoperelor marelui Brancusi. Printre acestea as aminti “Cautatorul
de Lumina” in zona Garii de Nord din Bucuresti si lucrarea
elaborata pe tematica Unirii, amplasata la unul dintre sensurile
giratorii din Focsani, cea mai apreciata dintre cele trei realizate
de tot atatia artisti precum si cele care au fost elaborate si
prezentate la taberele de sculptura de la Poiana cu schit (”Lacas”),
de la Magura, Valcea (“Solara”), de la Covasna, (“Somnul
sferelor”) s.a.
Alexandru Ciutureanu a
practicat o arta care i-a permis si permite si privitorului sa-si
libereze mintea de tipare si concepte standardizate si astfel
descatusandu-se sa se lase sa lunece intr-un proces de meditare menit
a penetra esenta in sine a Vietii, a Universului, a Simplitatii si a
Luminii, a Naturalului si a Divinului.
In atelierul sau din
Bucuresti, de pe strada Calusei, 59, pot fi vazute traditionalele
unelte cu care Maestrul a realizat toate operele sale, ba chiar si
primii pantofi pe care fiul sau Mihai i-a avut in dar de la tatal sau
si de mainile acestuia lucrati.
Paradoxal, tacerea
adanca ce troneaza acum in incapere aminteste ca, in urma cu cateva
luni doar, acel loc era un continuu bocanit si harscait pe care
mainile artistului il executa cu un soi de sfintenie ritmica aproape
in toate zilele daruind lumina si contur formelor incatusate in
materia bruta.
Mult prea timpuriu
Alexandru Ciutureanu a plecat dintre noi. S-a desprins surprinzator
de prea devreme din rostul lui lumesc.
In 19 martie 2013
Cultura Romaneasca a mai pierdut un fiu.
Lasa acestei mame
adoptive a sa toate uneltele dragi lui si lucrarile de el realizate,
in care si-a transferat cugetarile, simtirea, intreaga traire.
Sa ne miscam incet prin
memoria acestuia, cu grija sa nu tulburam nu numai Somnul sferelor
sale dar nici pe cel al profundului lor creator.
Probabil lumea
aceasta a noastra a devenit prea stramta si prea intinata pentru ca
oamenii de talent, sensibili si puri sa mai poata incape in ea.
Incet, incet, unul cate unul, aceste reale talente se stramuta
reunindu-se in ceruri, in acele taramuri despre care, stim cu totii,
se spune ca ar reprezenta lumea celor drepti.
Ne raman operele lor
ca sa marturiseasca mereu si oricui ca au trecut printre noi, ca au
creat gandind la noi, pentru a bucura si insenina trairea noastra si
pentru a ne deschide ochii mintii si ai sufletelor catre valorile cu
adevarat importante, fundamentale in viata fiecaruia in parte si a
tuturor impreuna.
Material
realizat si ingrijit de Elena Banut,
Traducator-Interpret
Freelance de romana-italiana-romana
Professionista in conformitate cu Legge
n. 4 del 14 gennaio 2013,
pubblicata nella GU
n. 22 del 26/01/2013
Reproducerea/folosirea
(chiar partiala) este interzisa fara acordul scris al autoarei, fiind
proprietate exclusiva a sa
No comments:
Post a Comment